“چیا” سرمایه است
14 ژانویه 2016 - 12:44
شناسه : 117915
بازدید 113
پ
پ

به بهانه آغاز به کار نشریه چیا

 ابراهیم محمدحسینی

انجمن سبز چیا امروز به عنوان یک نهاد اجتماعی مدنی در کشور مطرح است. نهادی که باعث تولید سرمایه­های­اجتماعی شده است، سرمایه­هایی که برای آب و خاک و وطن و در یک کلام برای آیندگان دل می­سوزانند و اگر امروز میزان اقتدار سرمایه اجتماعی چیایی­ها ارزیابی شود میزان موفقیت و محبوبیت آن بسیار بالاست و سرمایه­های اجتماعی که این انجمن با گرفتن مجوز انتشار نشریه با آن سروکار خواهند داشت، بیشتر تقویت خواهد شد زیرا رسانه­ها به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل جامعه­پذیری در میان مردم حضور جدی دارند.

رسانه­ها خواهند توانست عوامل تشکیل­دهنده سرمایه اجتماعی از جمله اعتماد، هنجار و شبكه­ها را تقویت کنند و كارايي جامعه را بهبود بخشند؛ آن سرمایه اجتماعی که عبارت است از ظرفيت مردم براي با هم بودن و مجموعه معيني از هنجارها و ارزش­هاست كه باعث افزايش همبستگي و اعتماد اجتماعي و تسهيل عمل جمعي و ايجاد شبكه­ها مي شود؛ زیرا رسانه یکی از منابع ايجاد سرمايه اجتماعي است و می توانند در کنار سایر منابعی چون آموزش و پرورش، خانواده و دين ایفای نقش کند.

چیا باید ظرفیت با هم بودن اعضا و افزایش افرادی که به توسعه پایدار و نسل­های آینده علاقه­مند هستند را افزایش دهد چون رسانه این قدرت را دارد که ابزار شناسايي، ترويج و يا حفظ و انتقال سرمايه­هاي اجتماعي باشد و این مهم زمانی نتیجه بهتر خواهد داد که اعتماد مخاطب را از دست ندهد و چیا در همان ابتدا با  ارائه مطالب تحلیلی و اثربخش باید سبب شود مخاطبان انتخاب­هایی عاقلانه در زندگی داشته باشند موضوعی که به قول” پير بورديو”، جامعه شناس معاصر که می­گوید:رسانه­ها باید، شرايط و فضا را براي كنشگر در جهت “انتخاب عقلاني”فراهم آورند و استدلال می کند؛ انتخاب عقلاني و عقلانيت گزينشي در فضاي عمومي كنشگران، حائز اهمیت مضاعفي است و سبب تقويت اعتماد بين شخص و افزايش مشاركت عمومي مي­شود.

چیا باید چیزی بیشتر از اطلاع­رسانی صرف باشد، زیرا مردم رسانه­ها را به عنوان منبع و تفسيركننده اطلاعات می­خواهند و دیگر منتشر­کردن خبری صرف جواب نمی­دهد؛ باید رسانه، علاوه برتوليد اطلاعات، تفسير و آموزش را نيز چاشني مطالب کند به چرایی و چگونگی رویداد، بازکاوی موضوع­ها- که سالهاست مورد توجه روزنامه نگاری حرفه ای و اصولی است و مورد غفلت واقع شده است- نیز بپردازند، چون؛ مردم از رسانه­ها چیزی بیشتر از اطلاع­رسانی می­خواهند، آنها چاشنی بیشتری از رسانه می­خواهند طعم و مزه رسانه خواندن باید زیر زبان­هایشان باشد و آنرا مزمزه کنند.

چیا باید مشارکت، اعتماد اجتماعی و آگاهی و دانش را که سه مؤلفه کلیدی سرمایه اجتماعی هستند تقویت کند و امروزه با وجود این همه ابزار اطلاع­رسانی، آنچه ماندگار خواهد ماند که اثر گذار باشد.

این مطلب در شمارە یک نشریە چیا بە چاپ رسیدە است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.