به بهانه آغاز به کار نشریه چیا
ابراهیم محمدحسینی
انجمن سبز چیا امروز به عنوان یک نهاد اجتماعی مدنی در کشور مطرح است. نهادی که باعث تولید سرمایههایاجتماعی شده است، سرمایههایی که برای آب و خاک و وطن و در یک کلام برای آیندگان دل میسوزانند و اگر امروز میزان اقتدار سرمایه اجتماعی چیاییها ارزیابی شود میزان موفقیت و محبوبیت آن بسیار بالاست و سرمایههای اجتماعی که این انجمن با گرفتن مجوز انتشار نشریه با آن سروکار خواهند داشت، بیشتر تقویت خواهد شد زیرا رسانهها به عنوان یکی از مهمترین عوامل جامعهپذیری در میان مردم حضور جدی دارند.
رسانهها خواهند توانست عوامل تشکیلدهنده سرمایه اجتماعی از جمله اعتماد، هنجار و شبكهها را تقویت کنند و كارايي جامعه را بهبود بخشند؛ آن سرمایه اجتماعی که عبارت است از ظرفيت مردم براي با هم بودن و مجموعه معيني از هنجارها و ارزشهاست كه باعث افزايش همبستگي و اعتماد اجتماعي و تسهيل عمل جمعي و ايجاد شبكهها مي شود؛ زیرا رسانه یکی از منابع ايجاد سرمايه اجتماعي است و می توانند در کنار سایر منابعی چون آموزش و پرورش، خانواده و دين ایفای نقش کند.
چیا باید ظرفیت با هم بودن اعضا و افزایش افرادی که به توسعه پایدار و نسلهای آینده علاقهمند هستند را افزایش دهد چون رسانه این قدرت را دارد که ابزار شناسايي، ترويج و يا حفظ و انتقال سرمايههاي اجتماعي باشد و این مهم زمانی نتیجه بهتر خواهد داد که اعتماد مخاطب را از دست ندهد و چیا در همان ابتدا با ارائه مطالب تحلیلی و اثربخش باید سبب شود مخاطبان انتخابهایی عاقلانه در زندگی داشته باشند موضوعی که به قول” پير بورديو”، جامعه شناس معاصر که میگوید:رسانهها باید، شرايط و فضا را براي كنشگر در جهت “انتخاب عقلاني”فراهم آورند و استدلال می کند؛ انتخاب عقلاني و عقلانيت گزينشي در فضاي عمومي كنشگران، حائز اهمیت مضاعفي است و سبب تقويت اعتماد بين شخص و افزايش مشاركت عمومي ميشود.
چیا باید چیزی بیشتر از اطلاعرسانی صرف باشد، زیرا مردم رسانهها را به عنوان منبع و تفسيركننده اطلاعات میخواهند و دیگر منتشرکردن خبری صرف جواب نمیدهد؛ باید رسانه، علاوه برتوليد اطلاعات، تفسير و آموزش را نيز چاشني مطالب کند به چرایی و چگونگی رویداد، بازکاوی موضوعها- که سالهاست مورد توجه روزنامه نگاری حرفه ای و اصولی است و مورد غفلت واقع شده است- نیز بپردازند، چون؛ مردم از رسانهها چیزی بیشتر از اطلاعرسانی میخواهند، آنها چاشنی بیشتری از رسانه میخواهند طعم و مزه رسانه خواندن باید زیر زبانهایشان باشد و آنرا مزمزه کنند.
چیا باید مشارکت، اعتماد اجتماعی و آگاهی و دانش را که سه مؤلفه کلیدی سرمایه اجتماعی هستند تقویت کند و امروزه با وجود این همه ابزار اطلاعرسانی، آنچه ماندگار خواهد ماند که اثر گذار باشد.
این مطلب در شمارە یک نشریە چیا بە چاپ رسیدە است.









ثبت دیدگاه