اهمیت آموزش مسائل زیست­محیطی و نقش آموزش و پرورش
20 ژانویه 2016 - 9:47
شناسه : 117964
بازدید 156
پ
پ

امین عزیزیامین عزیزی -1

آموزش محیط­زیست یک فرایند یادگیری است که دانش و آگاهی مردم در مورد محیط­زیست و چالش­های همراه را افزایش می­دهد . مسلما توسعه‌ی مهارت­ها و تخصص لازم برای مقابله با چالش­ها، و پرورش نگرش­ها، انگیزه­ها و تعهدات؛ به تصمیم­گیری آگاهانه و اقدام مسئولانه‌ منجر می­گردد. همچنین آموزش در باره‌ی‌ محیط­زیست به‌ همه‌ی شهروندان، به‌ ایجاد جوامعی سالم­تر و محیط­زیست پایدار و از لحاظ اقتصادی مرفه کمک خواهد کرد.

ریشه­های آموزش زیست­محیطی به اوایل قرن 18 ، یعنی زمانی که ژان ژاک روسو بر اهمیت آموزش و پرورش در مورد محیط­زیست در امیل تاکید کرد، بر می­گردد. و نیز چند دهه بعد، لویی اگسیز Agassiz، طبیعت­شناس سوئیسی ، با تکرار فلسفه‌ی روسو  دانش­آموزان را تشویق به مطالعه‌ی طبیعت نمود. این دو تن از علمای با نفوذ، در پایه­ریزی یک برنامه‌ی لازم جهت آموزش­های زیست­محیطی، در طول سه‌ قرن، نقش مهمی ایفا نمودند.

در سطح بین­المللی نیز، آموزش محیط­زیست به رسمیت شناخته‌ شده‌­است. در کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط­زیست که‌ در استکهلم سوئد، در سال 1972 برگزار شد، اعلام گردید که‌ آموزش­های زیست­محیطی باید به عنوان یک ابزار برای رسیدگی به مشکلات محیط­زیست جهانی استفاده شود. سازمان ­ملل ­متحد تصویب سه اعلامیه‌ی مهم در باره‌ آموزش­های زیست­محیطی را هدایت کرده است.

اعلامیه‌ی استکهلم 05-16 ژوئن، 1972     –  اعلامیه‌ی بلگراد 13-22 اکتبر، 1975    – اعلامیه‌ی تفلیس 14-26 اکتبر، 1977

آموزش محیط­زیست بر اصول زیر متمرکز است :
آگاهی و حساسیت در مورد محیط­زیست و چالش­های زیست­محیطی
دانش و درک در مورد محیط­زیست و چالش­های زیست­محیطی
نگرش نگرانی در باره‌ محیط­زیست و کمک به حفظ کیفیت آن
مهارت برای کاهش مشکلات زیست­محیطی
شرکت در برنامه­های زیست­محیطی.

اما مهم­ترین و کاراترین راه­کار در آموزش زیست­محیطی، ارتباط مستقیمی به‌ آموزش و پرورش دارد. اولین بار در روز زمین در تاریخ 22 آوریل 1970 – در آمریکا، پرزیدنت نیکسون با ابلاغ قانون آموزش در مورد مسائل زیست­محیطی درآموزش و پرورش ملی ، راه را برای جنبش آموزش­های زیست­محیطی مدرن هموار کرد. بعدا در همان سال،  ترکیب آموزش­های زیست­محیطی در مدرسه به تصویب رسید. پس از آن، در سال 1971، انجمن ملی آموزش محیط­زیست به منظور بهبود سواد زیست­محیطی با ارائه‌ی منابع به معلمان و برنامه­های ترویج آموزش محیط­زیست ایجاد شد.

باید آموزش محیط­زیست در مدارس جزو برنامه‌ی درسی در نظر گرفته­شود. در سطح مدارس، از ابتدایی تا پایان متوسطه‌،آموزش­های زیست­محیطی می­تواند به صورت برنامه‌ی درسی در موضوعاتی مانند غنی­سازی علوم، سفرهای میدانی، پروژه­های خدمات اجتماعی و مشارکت در فعالیت­های زیست­محیطی در فضای باز انجام گیرد.  سیاست کمک به مدارس در توسعه و بهبود برنامه­های آموزش زیست­محیطی سبب درک عمیق کودکان و دیگر یادگیرندگان، از محیط­زیست می­گردد.

مدارس سبز، و یا ارتقاء تسهیلات سبز ، یکی دیگر از عناصر اصلی سیاست­های آموزش محیط­زیست می­باشد. هزینه‌ی‌ امکانات مدرسه‌ی سبز به طور متوسط، کمتر از 2 درصد بیشتر از ایجاد یک مدرسه سنتی است، اما بازگشت سرمایه از این ساختمان  به‌ صورت انرژی کارآمد در تنها چند سال جبران می­شود.

آموزش محیط­زیست به طرح درس در کلاس محدود نمی­شود. از راه­های متعددی دانش­آموزان می­توانند در مورد محیطی که در آن زندگی می­کنند یاد بگیرند. محیط­زیست، موضوعی است که به راحتی و به آسانی قابل دسترس است. از درس­های تجربی در حیاط مدرسه تا سفر به پارک­ها، و شرکت در جشن روز زمین و یا شرکت در مناسبت­های زیست­محیطی، راه بسیار خوبی برای آموزش­های زیست­محیطی است. از موثرترین راه‌های آموزش زیست­محیطی، ترویج یک رویکرد جامع با استفاده از شیوه­های پایدار در کلاس درس و مدرسه که‌ موجب درگیر شدن و تشویق دانش­آموزان و والدین و انتقال خودبه‌خودی آموزش­های زیست­محیطی به محیط خانه  و خانواده‌ است.

بدیهی است فقدان آموزش جدی و برنامه‌ریزی شده‌ مسائل زیست­محیطی در مدارس، از بزرگ­ترین فجایع برای هر کشوری است. هر چند در‌ ایران هم چند سالی است تلاش­هایی جهت آموزش در مورد محیط­زیست چه‌ در مدارس و چه‌ در سطح جامعه‌ آغاز گردیده‌ اما هنوز راه‌ درازی در پیش است تا بتوان طی فرایندی هدفمند موجب تشویق و درگیرشدن دانش­آموزان و والدین آن­ها با مسائل زیست­محیطی و فراگیر شدن آموزش در سطح جامعه‌ گردید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.