رویش ناگزیر جوانە
18 آوریل 2016 - 9:27
شناسه : 118369
بازدید 104
پ
پ

گیرم که در باورتان به خاک نشسته‌ام

و ساقه‌های جوانم از ضربه‌های تبرهایتان زخم دار است

با ریشه چه می‌کنید؟

با رویش ناگزیر جوانه‌ها چه می‌کنید؟

آخرین روزهای اسفند 94 ، شاهد فعالیت بسیار زیاد دوستداران محیط‌زیست بودیم و هرروز خبری تازه از نهال‌کاری، پاک‌سازی، سوزاندن قفس، آزادی پرندگان و … از گوشه و کنار به گوش می‌خورد. اما انجمن­سبز­چیا در این ایام، باکم مهری و برخوردهای عجیب و تنگ‌نظرانه‌ی برخی از مسئولین رده پایین روبرو بوده و اجازه­ی فعالیت‌های عمومی آن، مشروط به شروطی شده است که استقلال ذاتی وی را نشانه رفته است. باری، مدیران چیا حاضر بودند فعالیتی صورت نپذیرد تا زیر بار اعمال‌نظرهای سوگیرانه، قالبی و غیراصولی بروند. انجمن­سبزچیا، مسیرش را بر بنیان فکری مردم بنیاد نهاده و دیگر هیچ‌کس و هیچ جبری یارای مقابله با نهال عشق‌ورزی به طبیعت نخواهد بود. ادارات با اعمال شروط غیرقانونی، به گمان خود راه را بر چیایی بودن گرفته‌اند اما این پرچم حفاظت و عشق بود که در راه طبیعت، خود را می‌نمایاند.

فعالیت مردم در گوشه و کنار، مؤید دستاوردی بزرگ بود که مدیران انجمن­سبزچیا و اعضای دلسوز و پر شوق این انجمن را حداقل خسته نباشیدی گفته باشد. انجمن‌ها، ورزشکاران، معلمان، دانش آموزان، فعالین فرهنگی و اجتماعی، روستاییان و بسیاری دیگر از اقشار اجتماع، امسال درنهایت فهم و خلاقیت، راهی را پیمودند که سرانجامش آشتی با طبیعت و سرزنده نگه‌داشتن طبیعت بود. هرچند تمامی این اقدامات کاملاً مستقل انجام پذیرفت اما روح چیا، گویی به بهترین شکل ممکن در تک‌تک آن‌ها دمیده شده بود. مگر  انجمن­سبزچیا، غیر از احساس مسئولیت همگانی در برابر مفاهیم طبیعت و هنر عشق‌ورزی به‌تمامی هستی، چیزی دیگر از مردم مطالبه کرده است؟

اخبار نه‌تنها از گوشه و کنار مریوان بلکه از تمامی شهرهای کوردستان حاکی از شور و شوقی نیکو برای پیشواز نوروز بود. چه بسیار پرنده‌هایی که بازهم طعم وصف‌ناپذیر آزادی را از دستان مردم چشیدند و چه بسیار قفس‌های شرمنده‌ای که آتش را بر بودن و ماندن ترجیح دادند تا با نثار خود به همه بگویند اینجا سرزمین ققنوس بوده و خواهد ماند.

با تمام بی‌مهری‌ها و ناملایمات در برخوردهای سلیقه‌ای با انجمن سبز چیا، باید این نکته را یادآور شد که این انجمن هیچ‌گاه بالش زیر سرش از پر قو نبوده تا با اندک تکانی بی‌تاب شود. اعضای انجمن سبز چیا امتحان خود را در کوه­های این سرزمین و در جدال با آتش در تابستان‌های گرم و سوزان پس داده­اند و مردم نیز از آن­ها نه‌فقط کلام، بلکه لباس‌های سیاه از دود، دست‌های خاکی از نهال‌کاری، کمرهای خمیده برای برداشتن زباله، حفاظت از زریبار و پرندگانش وایمانی راستین به برآمدن خورشید دیده‌اند و دیگر هیچ‌کس نخواهد توانست جلوی سیل عظیم عاشقان حیات این سرزمین را بر راهی که چیا هموار کرده است را بگیرد. گیرم که جلوی نصب بنری را گرفتید، گیرم که نهال‌کاری چیا را رخصت ندادید، بارویش ناگزیر جوانه چه می‌کنید.

این مطلب تحت عنوان “سخن چیا” در صفحە دوم شمارە 6 ماهنامە چیا، چاپ گردیدە است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.