عدنان کریم؛ نجوای حزین کرکوک
27 آگوست 2016 - 9:55
شناسه : 118809
بازدید 186
پ
پ

انور روشن

تور کنسرت عدنان کریم و گروه محوی در روزهای 29-30-31 تیر و روز 2 مرداد 1395 در شهرهای سنندج، کرمانشاه، سقز و مریوان برگزار شد. بدون در نظر گرفتن مناسب یا نامناسب بودن زمان اجرای کنسرت استقبال باشکوه مردم هنردوست از این کنسرت قابل‌تأمل است. این استقبال باشکوه از کنسرت عدنان کریم باوجود پخش شبانه‌روزی ترانه­ها و کلیپ­های سخیف و بی‌محتوا با اشعار سطحی از شبکه­های رادیویی و تلویزیونی هه­ریم کوردستان، نشان می­دهد که موسیقی فاخر، والا و اصیل کوردی هنوز دوستداران فراوانی دارد. ازنظر نگارنده­ی این سطور محبوبیت هنرمند عدنان کریم دلایل زیادی دارد که در زیر برخی از آن­ها ذکر می­شود.

 اول باید به شخصیت جدی، هنری، متعهد و مردمی عدنان کریم اشاره کرد که موجب حضور پررنگ مردم در کنسرت شد. همچنین صدای دل‌نشین این خواننده­ با زندگی بسیاری از مردم عجین بوده­ و در مراحل گوناگون زندگی آنان آرامش‌دهنده‌ی روح و روانشان بوده است. آن چنانکه دیدیم هنگام اجرای تصنیف­ها و ترانه­ها در این کنسرت خاطراتی از عشق، شادی، غم­، اشک و خنده­ها­ را در دل بسیاری از شرکت‌کنندگان دوستدارِ عدنان کریم زنده کرد و پا به‌پای این هنرمند ترانه­هایش را زیر لب زمزمه و گاهی هم با او هم‌صدا می­شدند و ترانه­هایش را همخوانی ­می­کردند.

نباید فراموش کرد که عدنان کریم هنرمندی است متولد کرکوک و از خاک کرکوک سر برآورده است. یا به سخنی دیگر آوای خوش لای لای مادران سیاه‌پوش کرکوک روح کودکی‌اش را نوازش داده و در دوران نوجوانی نوای پر از سوز مقامات الله ویسی، قطار و آی آی هنرمندان گرمیان تاروپود وجودش را تنیده است و جوانیش را به تلمذی صدای اساتیدی مانند علی مردان، حسین‌علی، صلاح داووده، شکرالله خیاط و… گذرانده است و می­توان گفت صدای عدنان کریم نجوای حزین کرکوک و عصاره­ی آواز و موسیقی آن محال است که گوشه­ای از آن را در سرود کرکوک می­توان دید که فریاد مظلومیت سرزمین تعریب و غارت‌شده‌ی کرکوک است و به دل مردم نشسته است. چنانکه می­دانیم کرکوکی­ها و مردم منطقه­ی گرمیان در عراقی که سال 1916 به‌وسیله‌ی انگلیسی­ها و فرانسوی­ها برای تأمین منافع استعماری‌شان به وجود آمد، همیشه در تظلم به سر برده­اند. در طی صدسال گذشته رژیم‌های وابسته­ی سلطنتی عراق و کودتاچیان بعثی سیاست مخفی و آشکاری را برای ذوب فرهنگی و تغییر جمعیت غیر عرب این مناطق انجام داده و بسیاری از آنان را ناچار به کوچ کرده­ و مردم این مناطق را دچار تحقیر و سرخوردگی کرده­ و ثروت و منابع غنی زیرزمینی این استان را به تاراج برده­اند. این رفتار سازمان‌یافته‌ی غیرانسانی رژیم­های درنده و سرکوبگر عراق ازلحاظ روحی و روانی به مردم کرکوک و گرمیان آسیب‌زده است و رنگ نشاط و شادی را در زندگی آن­ها کمتر می­بینیم. همیشه در عمق نگاه مردم کرکوک یأس و غمی دیرین پنهان است و همین باعث شده آوای همیشگی حزن­ در ملودی­های کرکوک و گرمیان موج بزند و ما این غم و هنر پر از حزنِ موسیقی کرکوک را در هنرنمایی­های عدنان کریم می­توانیم ببینیم.

عدنان کریم در میان مبارزه و قیام مردمش رشد کرده و همچون هنرمندی متعهد درد و رنج ملتش را با پوست‌واستخوان لمس کرده و حزن صدایش بازخورد آزار و المی است که مردمش کشیده­اند و می­کشند. تصنیف کوچ این هنرمند بازتاب کوچ میلیونی کوردهاست به‌سوی مرزهای ایران و ترکیه در سال 1990، سرود انفال مرثیه­ای آسمانی است برای ده­ها هزار کودک و زن و پیر و جوان انفال شده­ای که پس از سال‌ها روزی نیست اجسادشان از زیر خاک بیابان­های عراق نفرین‌شده­ پیدا نشود.

صدای حزین، نرم و مخملین این هنرمند و ماهرانه ادا کردن گوشه­های موسیقایی و انتخاب اشعار شاعران برجسته­ی کورد نیز یکی دیگر از دلایل توجه علاقه‌مندان موسیقی فاخر و اصیل کوردی به کارهای اوست و در این زمینه نزد اساتید موسیقی کوردی کارنامه­ی هنری قابل قبولی دارد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که سالن­ و مکان­ اجرای کنسرت در مریوان ازلحاظ فنی و گنجایش نامناسب بود چون محل اجرای این کنسرت قبلاً استخر سرپوشیده بوده که با تغییراتی جزئی به سالن اجرای موسیقی تبدیل‌شده است. این سالن بدون تهویه و سیستم خنک‌کننده‌ی کافی است که فقط گنجایش 600 نفر را دارد ولی حدود هزار نفر را در آن جای‌داده بودند و به خاطر گرما گاهاً احساس خفگی به مردم حاضر در سالن کنسرت دست می­داد و موجب افت کیفیت کار هنرمندان گروه موسیقی محوی نیز می­شد، اما شدت علاقه به عدنان کریم تا پایان کنسرت از شورونشاط مردم نکاست.

این مطلب در شمارە دهم (مرداد ۱۳۹۵) ماهنامە چیا بە چاپ رسیدە است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.