شورای شهر و اخلاق محیط زیستی
22 می 2017 - 15:31
شناسه : 120277
بازدید 118
پ
پ
حشمت قربانی(ئامانج)
( آنان که گاهی به نعل میزنند
و گاهی هم به میخ
سرانجام چکش واقعیت
روی انگشتشان میخورد!)
#آلبرت_انیشتین
?انسان به عنوان موجودی فعال در محیط زیست با توجه به خصوصیات منحصر به فردی که دارد از جمله قدرت تفکر و بهره کشی و استعمار، از زمانی که پای در عرصه حیات گذاشت به دنبال استفاده از امکانات محیط خود برای زندگی و به دست آوردن آسایش بوده است. اما با توجه به رشد جمعیت انسان و استفاده بی اندازه در ابعاد مختلف از طبیعت و سوء استفاده عده ای افراد سودجو و کوتاه فکر، نابودی حیات بعضی از موجودات و اختلال در محیط زیست های مختلف اتفاق افتاد. در این میان انسان های متفکر و اینده نگر و دوست دار حیات از زمان های گذشته تلاش وافری کردند تا استفاده از طبیعت، به حالت تعادل توأم با تعامل و محبت برگردد و در ازای استفاده از طبیعت، نیازهای اساسی او نیز برآورده سازد تا ادامة حیات آن میسّر گردد.
از جمله عوامل مؤثر در هدآیت انسان های متفکر و اینده نگر برای پاسداری از طبیعت می توان از ادیان آسمانی نام برد، که ضمن دعوت انسان به مطالعه در طبیعت و مشاهده آثار صنع الهی، او را به حفظ این گنجینة ارزشمند الهی ملزم ساخته اند. ادیان مختلف برای انسان و محیطی که در آن زندگی می کند، رهنمودهای فراوانی برای داشتن زندگی شاداب و برخورداری از محیطی سالم، برای پیروان خود ارائه کرده اند.
در کشور ما اخیرا پویشی تحت عنوان #تبلیغات_پاک به راه افتاد تا شاید نقطه عطفی جهت به ثمر نشاندن رسالت واقعی محیط داران شهر که همانا تحقق اخلاق شهروندی برای شهروندان است خود را نمایان سازد این موضوع درحالی بود کە علیرغم هشدارها و راهنمایی های کنشگران این عرصه همزمان با استارت تبلیغات در کشور متاسفانە از طرف عده ای از ناجیان حل معضلات مدیریت شهری مشاهده نگردید،این مهم را میتوان جهت قضاوت و کمک به انتخاب به دو صورت فراروی مردم گذاشت اول تبعیت از قانون بعنوان یک اصل قراردادی،دوم و مهمتر از آن پیروی از اخلاق و رعایت رفتار حرفه ای مورد انتظار از کاندیداهای شورای شهر می باشد.
مبرهن است برای اینکه بتوان مردم را ملتزم به حفظ محیط زیست کرد باید به جای تکیه بر قواعد حقوقی به ترویج قواعد اخلاقی مربوط به محیط زیست کرد.اگر چه جرایم و مجازات‌های مربوط به محیط زیست نقش بزرگی در کاهش آسیب به محیط زیست دارد، اما اگر مردم از درون خود را ملتزم به احترام به محیط زیست ندانند از دست قوانین و مقررات هم کاری ساخته نخواهد بود.
بايد گفت كه اخلاق زيست محيطی حال‌نگر و آينده‌نگر است؛ چرا كه علاوه بر امروز، نسل‌هاي فردا را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد و اين همان موضوعي است كه اصل 50 قانون اساسي جمهوری اسلامي ايران آمده است.
درست همين جاست كه پاي حقوق به ميان مي‌آيد. قانون براي حمايت از محيط زيست شروع به وضع بايدها و نبايدهايي مي‌كند و نهادهايي را براي نظارت بر اجراي اين تكاليف و حقوق پيش‌بيني مي‌كند و از سوي ديگر با پيش‌بيني مكانيزم‌هاي بازدارنده‌اي كه غالبا از جنس مجازات هستند، سعي مي‌كند اجراي كامل آن را تضمين كند.طرف دیگر مردم هستند که بایستی با خردجمعی و تشخیص شایستگان این سرزمین نفرات اصلح را با سیاستی مردمی برگزینند تا بسياري از گزاره‌هاي اخلاقي که شكل بايد و نبايد مي‌گيرند لباس قانون به تن کرده و نقش جدي‌تري براي حفاظت از زيست بوم آدمي بازي ‌نمایند.
بنابراین برای ترویج خصوصیات اخلاقی خوب بین شهروندان را از اکنون و در زمان استارت کارزار مدعیان مدیریت شهری میتوان مطرح نمود ،اگر شهرمان را تمیز نگه داریم، حس شهروندی در ما ایجاد خواهد کرد که کمکمان می‌کند در زندگی‌هایمان هم دستاورد بزرگی داشته باشیم. اینکار به ما یاد می‌دهد همیشه فضای اطرافمان را تمیز نگه داریم و این خصیصه اخلاقی می‌تواند مردممان را در محل‌ های متنوع تحت‌تاثیر قرار دهد. همچنین کمک می‌کند افرادی مسئولیت‌پذیر، تمیز، مهربان و فروتن شویم و از اینها مهمتر ویژگی مدیریت را در ما تقویت می‌کند و این باعث می‌شود در زندگی موفقیت بزرگتری به دست آوریم و در اینجاست که به معنای واقعی میتوان انتظار داشت که ساختن شهری زیبا و پاکیزه زیاد هم دشوار نیست فقط کمی همت میخواهد. کارهای به ظاهر ساده ی ما می تواند شهرمان را متحول کند. فقط کافیست که فرهنگ شهروندی و شهرنشینی بین مردم ترویج پیدا کند.
سالم سازی را باید خود مردم بپذیرند و خود راههای سالم سازی را کشف کنند. محور شهر سالم انسان سالم است. اگر شهروندان به طورمستمر و جدی درحفظ فضاهای عمومی شهر به خصوص حفظ پاکیزگی شهر نکوشند، به طورقطع هیچ مدیریت شهری ای هم نمی تواند در ارائه خدمات موفق باشد.
این مطلب در هفته نامه “سیروان” شمارەی ۹۳۴
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ چاپ گردیدە است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.