دیمه ن فتحی
صدها هزار نفر در شبکههای مجازی پیامهای آموزشی چیا را دیدهاند و در عرصه میدانی نیز تاکنون 2624 دانشآموز، آموزش دادهشدهاند. کمیته آموزش انجمن سبز چیا با برنامهریزی دقیق و استفاده از تجارب سالیان گذشته در سال 96 نیز در مسیر افزایش سطوح مختلف آگاهیهای زیستمحیطی گامهایی اساسی برداشته است که نظر به ماهیت خود و بهدوراز هر نوع استفاده رسانهای، حاشیه، تنشزایی و وقفهای بوده است. این کمیته متشکل از زنان و مردانی در سنین مختلف بوده که باکار مداوم و تلاشهای خستگیناپذیرشان فایلی زیستمحیطی را در اذهان عموم مردم منطقه گشوده اند و به جای گرفتن ماهی، مردم را یاد داده اند که به چه شیوه ای ماهی بگیرند.
شاید ماحصل زحمات این کمیته در طی سالیان را با توجه به ذات فرهنگ سازی نتوان به صورت تمام وکمال نشان داد و ارزیابی نمود به شماره در آورد، اما قدر یقین آینده جامعه -اگر در سایر زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دچار فاجعه نشود- سرشار از تفاهم و همزیستی خواهد بود. البته به جرات می توان گفت بعضی از ثمرات این کار در رفتار مردم قابل مشاهده است. اگر در بین مردم اینک شکار زشت است و شکارچی کمیاب، اگر هنوز زریبار نفس می کشد و میزبان هزاران پرنده مهاجر است، اگر جنگل ها هنوز زندگی می بخشند و سیل مردمان با وجدان برای اطفای حریق روان است و تعداد و حجم آتش سوزی ها کم شده است، اگر زباله کم است و هر کودکی امروز می داند رها کردنش شرم آور است و اگر درختکاری ارزش شده است، قطعا یکی از مهمترین نهادهای تاثیر گذار همین چیا و همین دست های ناشناخته کمیته آموزش است که توانسته راه روشن خود را برای همگان بیافروزد. لازم به یاداوری است که در اعتراض به پدیده عجیب مینی پالایشگاه در نزدیکی زریبار نیز این کمیته با مراجعه به روستاها سنگ تمام گذاشته و از مولفه های نیرومند جلوگیری از آن فاجعه بود. مسایل مربوط به محیطزیست و همزیستی با آن به سان ارثیه ای از اولین انسان ها بر مبنای آزمون و تجربه نسل به نسل انتقال یافته است و در این راستا روش ها و شیوه های بهره برداری یا قطع مقطعی آن بر اساس تجارب و درگره با باورها و اعتقادات، همواره مانند اصولی یادگرفتنی موجودیت یافته است. اعمال و تجمیع تجارب و آموخته های بشری اگر چه بیشتر نتایج آن جز ویرانی و ایجاد فجایعی پیچیده بر پیکر زمین چیزی به بار نیاورده است اما با اندک تحقیقی در باب آن به اصولی خواهیم رسید که براحتی آموزش پذیرند می توان به راحتی آن را در زندگی به کار برد. اصولی که اگر اکثر جامعه به آن پایبند بوده و در راستای آن گام بردارند، با اندک همتی می توان نتایجی عالی به بار آورد. انجمن سبز چیا با اشراف بر این واقعیت سالیان است که بیشترین هزینه و جدیت خود را بر آموزش جوامع بنیاد گذاشته در این مسیر اندک زمانی تعلل ننموده است و هر بار با شیوه ای نوینتر در مسیر این مهم گام برداشته است.
امسال اگر چه به اواخر آن نزدیکتر شده ایم اما پروسه آموزش مسایل زیستمحیطی با شتابی ستودنی در راه خود گام برداشته و نوید آینده ای بهتر را می دهد. اعضای کمیته آموزش همواره در تلاش شبانه روزی برای رسیدن به اهداف تعین شده سالیانه خود بوده اند که در این راستا این مربیان و زبدگان پروسه آموزش مبانی محیطزیست با تحلیل گام های پیشین و نقد و بررسی آموخته های امر آموزش خود، به تدوین و تعین پروسه بعدی آموزشی با توجه به نیاز ها و امکانات موجود پرداختند. آنچه بیش از همیشه در گام های نوین کمیته آموزش قابل تامل است استفاده بیش از پیش ایشان از ابزارهای کمک آموزشی و شبکههای اجتماعی به منظور تسهیل و تسریع امور است. آموزش مدارس: با توجه به تجارب گذشته در تابستان قرار بر تهیه دو ویژه نامه آموزشی گذاشته شد تا یکی از آن ها مسایل و سرفصل های مربوط به مدارس ابتدایی را شامل شود و دیگری سرفصل ها و مسایلی که برای گروه تحصیلی متوسطه اول الزامی می نمود. این دو ویژه نامه که با نام های “مازوو ” برای مدارس ابتدایی و “بەڕوو ” چاپ شده است هر کدام و به صورت مجزا و خلاصه شامل این سر فصل ها میشود: الف: مازوو مازوو ویژه سنین 7 تا 12 سال طراحی شده و محتوای آن نیز با توجه به نیازها و توانایی های این محدوده سنی بسیار مهم در دو صفحه گلاسه تمام رنگی نوشته و چاپ شده است.
این ویژه نامه شامل کارهای سادهای است که یک کودک در مواجهه با مصرف انرژی می تواند انجام دهد مثل خاموش کردن لامپ اضافی، استفاده از سبد به جای کیسه نایلونی، شناخت انواع زباله و انداختن آن ها در سطل و شناخت جنگل و فواید آن است و ضرورت حفظ جنگل برای انسان ها. این موضوعات همراه با تاکید بر مهربانی با جانوران از اهو سرفصل های آموزشیبه کودکان ابتدایی می باشد. ب: بەڕوو بەڕوو ویژه دوران متوسطه ی اول است و با توجه به سن آن ها این موضوعات را در 8 صفحه تمام رنگی در بر داشته است: حق محیطزیست، عوامل تهدید کننده جنگل، آتش سوزی جنگل ها، داستان های کوتاه زیستمحیطی، آب و کشاورزی، فواید و معایب سد، حقوق حیوانات، راه های دور کردن حشرات از محل زندگی بدون استفاده از سموم و خشونت، آلودگی و مفهوم آن در ابعاد مختلف، توجه به پاکیزگی محیط، اثرات استفاده از سوختهای چوبی مثل زغال، زباله و انواع آن، آلودگی آب و راههای پیشگیری از آن. البته برای دانشآموزان پایه ابتدایی نیز فرم برنامه هفتگی را با مضامین زیستمحیطی چاپ شده است تا یادگاری ای برای همه بهویژه کلاس اولی ها و دومی ها باشد یک ودو باشد که شاید به راحتی نتوانند با نوشته های ویژه نامه ارتباط برقرار کنند. این مربیان با هماهنگی با مدارس در این فصل به 7 مدرسه ابتدایی و 2 مدرسه متوسطه اول مراجعه کرده اند و با توجه به هدف آموزش خود که بالا بودن کیفیت به جای کمیت بوده است تاکنون کلاس به کلاس پیش دانشآموزان رفته اند تا درس های زندگی و چگونگی همزیستی در دنیای نوین را با آنان مرور کنند. ایشان فقط در مدارس توانسته اند 2624 دانشآموز را تاکنون آموزش دهند و از وسایل کمک آموزشی بهره مند سازند و در رابطه با این موضوعات با دانشآموزان به بحث و گفتگویی صمیمانه بپردازند.
ساخت تیزرهای آموزشی: این کار با توجه به پررنگ شدن نقش رسانههای جمعی ازجمله تلگرام در دنیای مجازی در دستور کار کمیته آموزش قرار گرفت و با توجه بهضرورت جامعه و احساس کمبود نسبت به آموزش همگانی ساخته میشود. این کار که با تحقیق و زحمت افراد این گروه آماده میشود تاکنون در دو موضوع “چرا باید به محیطزیست احترام بگذاریم ” و “عدم استفاده از سوختهای چوبی بهویژه زغال ” در گروههای مختلف و انواع رسانههای مجازی پخششده و صدها هزار بیننده را به خود جلب کرده است. ساخت این تیزرها بازهم ادامه خواهد یافت و با توجه با انباشت تجربه در این زمینه نیز امید میرود کارهای بعدی بتوانند بیش از این دو موضوع نیز مخاطب خود را جذب نمایند. کمیته آموزش مداما در حال تغییر و جذب افراد تازه بوده و علاقهمندانی که درزمینه های مختلف آموزشی قادر به همکاری با انجمن سبز چیا باشند، میتوانند با مراجعه به دفتر چیا در این کمیته قرار گیرند.
این مطلب در شماره 27 ماهنامه چیا چاپ گردیده است.







ثبت دیدگاه