پ
پ

در چند سال اخیر علیرغم حضور، اقدامات عملی، روشنگری‌ها و آگاهی بخشی‌های انجمن سبز چیا نسبت به جنایات و تخریبهای که درحق جنگل‌های منطقه صورت گرفته اما متاسفانە تخریبها روند افزایشی بە خود گرفته است و این انجمن تاکنون با استفاده از تصاویر ماهوارەای ۱۲۰۰ تخریب را شناسایی کردە است.
تخریب و ریشه کن کردن جنگلهای بلوط برای ازدیاد زمین کشاورزی و تبدیل آن به باغات انگور صورت می‌گیرد.
تخریباتی که روزانه صورت گرفته و کاملا واضح و مشخص است.
تخریبگران با اره‌ برقی، درختان بلوط راقطع و با استفاده از تراکتور اقدام به ریشه کن کردن درختان کردە و تنه قطع شده درختان را نیز بار ماشین زده و می‌فروشند.
بی پروایی غارتگران جنگلها به جایی رسیده است که با کمال پررویی بعضا باغ‌های کذایی احداث شده خود را نیز در فضای مجازی به معرض فروش گذاشته و مشغول تجارت و فروش خون بلوط‌های زاگرس می‌باشند‌.
این روند مدت دار( از زمان تخریب تا تبدیل بە باغ و فروش ان ) که محال است از چشمان مسئولیت پذیران نادیده بماند، اما مسئولان در خواب مانده را نمی‌توان بیدار کرد.

اما:
۱٫ نکته جالب توجه سکوت رسانه‌های داخلی و بعضا محلی، فعالان زیست محیطی داخلی است که انگار نه انگار فاجعه‌ای رخ داده و به راحتی از کنار آن می‌گذرند.
رسانه‌هایی که انگار جنگل‌های منطقه مریوان را جز املاک عدەای دانسته و سکوت پیشە کردەاند.

۲٫ اهالی فن این حوزه ( فارغ التحصیلان و دانشجویان محیط زیست و منابع طبیعی ) که انتظار میرود جدیتر وارد این حوزه شوند و روشنگری نمایند.

۴٫ اساتید گروه جنگلداری دانشگاه کوردستان که بسیار بیشتر و بهتر از ما محیط زیستی ها نسبت به این حجم گسترده تخریبات صورت گرفته و پیامدهای فاجعه بار آن واقفند؛ بنابراین به فوریت و به جد لازم است علم خود را برای جلوگیری از روند تخریب و نابودی جنگلها به عمل آورند.

۵٫ نهادهای امنیتی کە اگر فوری وارد عمل نشوند و با این تخریبگران زندگی برخور ننمایند، این وضعیت ادامه دار در آینده‌ای نه چندان دور ، مسایل و مشکلات امنیتی فراوانی بوجود خواهند آورد.

۶٫ قوە قضاییه با سرعت و با استفاده از شعبه های ویژه رسیدگی به جرایم محیط زیست و منابع طبیعی به پرونده‌های این غارتگران منابع ملی و بیت المال رسیدگی نموده و خاطیان را به سزای عملشان رسانده و دستور دهند منابع ملی تصرف شده را اعاده به وضع سابق نمایند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.