فرکانس‌های جنگ جهانی سوم
07 مارس 2016 - 9:30
شناسه : 118106
بازدید 83
پ
پ

محمد دانش

مهاجرت، عبارت است از جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی. مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب‌کننده­ی مقصد مهاجرت مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر و آزادی‌های سیاسی بهتر باشد. (ویکی‌پدیا) از زمان پا گذاشتن انسان به این کره­ی خاکی مهاجرت به هر دلیل متغیری که انسان راحت‌طلب در مقصد موردنظر به دنبال آن می‌گشت و می‌گردد، همراه و همگام این موجود بی‌قرار بوده است.

جنگ‌های اخیر خاورمیانه، عوامل مهاجرت و تغییرهای مذکور را به‌شدت تحریک کرده است. طرف‌های جنگ بنا به شرایط موجود، با انواع شیوه‌ها، قوانین حقوق بشری را نقض می‌کنند. وضعیت معیشتی جوامع درگیر در این تنش‌ها به‌شدت نزول می‌کند، کشورها و قدرت‌های منطقه در جهت حفظ و یا گسترش سمپاتی خود دست به اقدامات جانب‌دارانه زده و دخالت مستقیم نظامی یا سیاسی خود را آشکار ا و پنهان مشروع می‌دانند. در این میدان تاخت‌وتاز بی‌طرف بودن، بی‌معنی جلوه می‌کند. چراکه عوامل این معادلات بیشترین سعی خود را می‌کنند که با تحریک‌های گوناگون، کمترین افراد، احزاب و دولت‌های بی‌طرف باقی بماند. امنیت به کمترین حد خود رسیده و کمتر کسی در این تنش‌ها مصون خواهد بود. نسل‌کشی، کشتارهای مذهبی، فرقه­ای، قومی و … به امری معمول در جنگ تبدیل می‌شود. قلع‌وقمع ایزدی‌های شنگال، محاصره­ی چندماهه‌ی کوبانی، کشتار مسیحیان شهرهای عراق در دست داعش، محاصره­ی مضایا در سوریه و دیگر شهرهای حومه، ازجمله این جنایات می‌باشد.

بنابراین موج عظیمی از مردم برای فرار از این شرایط، خود را به گذرگاه پرخطر مهاجرت و رسیدن به مقصدی ناکجاآباد گونه می‌سپارند. مجهولات و تغییرهای غیرقابل‌پیش‌بینی معادله­ی مهاجرت و فرایند رفتن تا رسیدن، اسکان و به دست آوردن حقوق شهروندی، نتایج ناخوشایندی را تحویل جامعه­ی جهانی می‌دهد. از آن جمله می‌توان به وقایع ذیل اشاره کرد.

– شارلی ایبدو …

– حوادث 13 نوامبر 2015 در پاریس.

– آزار جنسی و تجاوز گروهی از مهاجران، به زنان آلمانی در شب سال نو در کلن – رویدادی که باعث کاهش محبوبیت آنگلا مرکل چهره­ی مهاجر دوست اروپا، در جامعه­ی آلمان شد-

– تعرض به اردوگاه پناه‌جویان و به آتش کشیدن کمپ‌های آنان در آلمان و دیگر کشورهای مجاور.

– ضرب و شتم مهاجران صرفاً به دلیل مهاجر بودن، توسط نژادپرستان.

– اخراج پناه‌جویان سوری از ترکیه توسط دولت این کشور.

رویدادهایی که در برخی کشورها باعث تغییر قوانین پناهندگی شده است. بقچه­ی توجیهات نژادپرستان و ادله­ی لازم برای افراطیون جهادگرا، تمام و کمال شده است و زمینه­ی هر نوع تنشی به‌شدت فراهم‌شده و نوع انسان در جدل تعصب گرفتارشده است.

 فرهنگ‌های غرب و شرق در شرایطی نامناسب و نابرابر به هم می‌رسند و برقراری تعاملی پایدار، سخت به نظر می‌رسد. ایجاد شرایط نسبتاً آرام‌تر و انسانی‌تر، مستلزم تفکیک دیدگاه‌های گوناگون فرقه­های اسلامی و عدم تعمیم شخص، بر اقوام و ملت‌هاست چراکه در غیر این صورت جنگی با شرکت ملت‌های خاورمیانه و اروپا شروع می‌شود، کما اینکه مدت‌هاست جرقه‌های آن دیده‌شده و از موصل و حلب و دمشق شروع‌شده، از شنگال و کوبانی گذر کرده، پاریس، کلن را درنوردیده و امتداد آن بر بیشتر کشورهای اروپا سایه انداخته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.